Terug naar alle artikelen

AI Max in Google Ads: meer conversies met slimme automatisering

Steets Werknemer Alexes

Alexes Glover

Digital marketeer

Slimmer adverteren met AI

Ook Google Ads zet steeds meer in op AI. Met AI Max krijg je binnen Search-campagnes een set slimme functies die automatisch nieuwe zoektermen vindt, advertentieteksten schrijft en de best passende landingspagina kiest. Het resultaat volgens Google? Meer bereik en conversies, zonder dat je de controle volledig uit handen hoeft te geven.

Maar wat is AI Max precies, hoe werkt het, en wanneer is het interessant om als bedrijf in te zetten? We nemen je stap voor stap mee.

Wat is AI Max?

AI Max, voorheen bekend als Search Max, is geen apart campagnetype, maar een optionele feature-set binnen je reguliere Search-campagnes. Het combineert drie AI-gedreven onderdelen:

  1. AI Search Term Matching
    Google combineert broad match-logica met Dynamic Search Ads. Hierdoor worden je advertenties niet alleen op jouw zoekwoorden vertoond, maar ook op andere relevante zoekopdrachten op basis van je website, advertentieteksten en URL’s.

  2. Automatisch gegenereerde advertentieteksten
    Op basis van je huidige advertenties, zoekwoorden en website-inhoud maakt Google automatisch extra headlines en beschrijvingen. Zo kun je sneller varianten testen en optimaliseren. Best handig!

  3. Final URL Expansion
    Voor elke zoekopdracht kiest Google de meest relevante landingspagina binnen je site. Je behoudt de mogelijkheid om pagina’s uit te sluiten, zodat bezoekers altijd op de juiste plek terechtkomen. Hierbij houd je gelukkig wel de mogelijkheid om uitsluitingen toe te voegen, want pagina’s zoals je algemene voorwaarden, privacyverklaring etc. die willen we liever niet in een campagne!

Waarom AI Max gebruiken?

Aangezien de optimalisatie nog relatief nieuw is hebben wij nog geen exacte cijfers, maar we zijn wel voor je op onderzoek gegaan. Uit cijfers van Google blijkt dat campagnes met AI Max gemiddeld 14% meer conversies opleveren bij hetzelfde CPA- of ROAS-niveau. Vooral campagnes die nu vooral exact en phrase match gebruiken, zien soms zelfs stijgingen tot 27%.

De voordelen op een rij:

Wanneer juist niet inzetten?

Maar let op, we adviseren je niet om klakkeloos overal AI Max als extra toevoeging aan te zetten. AI Max is namelijk niet altijd de beste keuze voor jouw bedrijf, doelgroep en doelen. Ga eerst het gesprek aan met een ervaren marketingbureau wanneer: 

Breder bereik kan ook betekenen dat er irrelevante klikken binnenkomen. Begin daarom met een testbudget en houd de resultaten scherp in de gaten.

AI Max vs andere campagne-typen

Campagnetype

Kanaal

Controle

AI-niveau

Standaard Search

Alleen Search

Hoog

Laag

Performance Max

Alle kanalen

Laag

Hoog

Dynamic Search Ads

Search (site)

Gemiddeld

Gemiddeld

  • AI Max in Search

Alleen Search

Hoog-middel

Middel-hoog

Met AI Max profiteer je van de automatisering van Performance Max, maar behoud je de transparantie en structuur van een Search-campagne. 

Klaar om te testen?

AI Max biedt een krachtige manier om je Search-campagnes te verrijken met AI-functionaliteit, zonder dat je overstapt naar een volledig geautomatiseerd campagnetype zoals Performance Max.

Wil je meer bereik, nieuwe conversiemogelijkheden ontdekken en tijd besparen bij het opzetten en optimaliseren van campagnes? Dan gaan we graag met je in gesprek of AI Max voor jullie het testen waard is!

Of ben je benieuwd hoe Performance Max werkt?
Lees ook: Performance Max: wat het is en hoe je er voordeel uit haalt

Weten hoe Google Ads campagnes jouw leads kunnen doen toenemen?

Neem gerust contact met ons op, we kijken graag met je mee naar de mogelijkheden.

Vul het contactformulier in of bel (0318) 555 174.

Steets Werknemer Alexes

Alexes Glover

Digital marketeer

Stuur Alexes een e-mail

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.