Een typische dag als projectmanager

Hoewel onze naam continuïteit doet vermoeden, is geen enkele dag bij Steets hetzelfde. Tenminste, niet voor een projectmanager. Staat je agenda ‘s ochtends nog vol interne meetings om planningen af te stemmen en briefings te geven, ben je ’s middags ineens volop met klantcontact en het uitwerken van voorstellen bezig.

Als spilfiguur moet je best wat ballen in de lucht kunnen houden en kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen. Gelukkig doe je het samen met je collega’s – een team van specialisten dat jij als generalist ter beschikking hebt om mee te werken aan het uiteindelijke doel: merkbeleving op z’n best realiseren voor de klant. Jouw rol daarin? Die wordt vast wel duidelijk als je deze typische dag als projectmanager leest.

Voorbereiden, meedenken, regelen

Rond half 9 begin je aan je dag, met een bak sterke koffie en je werktelefoon naast je in de aanslag. Je bekijkt de agenda, die jou herinnert aan de afspraken met klanten en collega’s die je vandaag hebt staan. Zoals het een rasechte projectmanager betaamt heb jij deze afspraken natuurlijk allang voorbereid.

Pling! De eerste mail van de dag: de UX-designer heeft een design opgesteld dat naar de klant mag worden gestuurd. Je checkt of het alles voldoet aan alle gestelde eisen en aan het merkverhaal. Daarover koppel je wat vragen en ideeën terug. Je weet bijna zeker dat de klant soortgelijke feedback zal geven, dus dan heb je daar al wat munitie voor verzameld.

Ineens staat de art director aan je bureau. Hij heeft – met zijn haviksogen – nog een paar verbeterpunten ontdekt in een brochure die morgen naar de drukker moet. Je kijkt mee en ziet direct wat er moet gebeuren. Dit neem je meteen met de vormgever door, voor een snelle oplossing. Je controleert het vervolgens zelf en koppelt terug aan de art director dat het gelukt is. Het zal jou niet overkomen dat er een deadline gemist wordt!

Never a dull moment

Na een welverdiende lunchpauze bereid je alvast een van de vergaderruimtes voor. Er komt namelijk een klant langs voor een CMS-training. Hij wil zelf ook graag aanpassingen doen aan de website, dus wat uitleg over het systeem is wel zo fijn. Samen nemen jullie het CMS door. Na anderhalf uur is de klant een stuk wijzer; hij gaat ermee aan de slag!

Terug op je plek check je hoe het gaat met de planning van je team. Loopt iedereen op schema? Of zijn er spoedjes tussendoor gekomen waardoor we wat moeten schuiven? Je zet dit uit naar collega’s en werkt het bij in het systeem, zodat alle uren op de juiste klantprojecten worden geboekt.

Ondertussen komt er een mail binnen: wil jij meedenken over een nieuwe contactoptie voor een website? Een chatfunctie past niet echt bij deze klant, maar welke opties zijn er dan om in contact met bezoekers te blijven? Je stelt een paar kritische inhoudelijke vragen aan de klant en reikt hem verschillende ideeën aan die passen bij zijn visie.

Tussendoor neem je de telefoon nog even op: een andere klant die hulp nodig heeft bij het scherp houden van het merkverhaal in hun marketingactiviteiten. Jij staat haar natuurlijk graag te woord. Binnen een mum van tijd is ze op weg geholpen. Je blokt voor de zekerheid later in de week wat extra tijd in om een uitgebreider voorstel voor haar uit te werken. Zodat jullie allebei zeker weten dat het wel snor zit met die merkbeleving.

Alles op tijd afgevinkt

Aan het einde van de middag heb je een halfuurtje staan om bij te kletsen met de digital marketeer. Jullie nemen alle lopende zaken voor de klanten die jullie gezamenlijk bedienen op het kanban-bord door. Daar komen wat acties uit die je meteen uitzet naar de juiste specialisten binnen de verschillende teams. Zo zijn jullie helemaal voorbereid voor de maandmeeting van volgende week.

En dan is het opeens al bijna 17.00 uur. Je scant snel je mail om te kijken of er nog iets afgehandeld moet worden. Dat valt gelukkig mee. Je krijgt nog een update van de specialisten toegestuurd, zodat je weer helemaal op de hoogte bent. Tot slot loop je de afgeronde tickets na en levert deze op richting de klant. Alles mooi op tijd afgevinkt! Je gaat met een goed gevoel naar huis. Morgen weer een nieuwe ronde!

Deel met anderen