Ben jij nog AVG-proof? Doe de check!

De Europese Commissie wil de GDPR strenger handhaven. Meerdere landen – waaronder Frankrijk, Oostenrijk en Noorwegen – zetten vraagtekens bij of leggen verboden op het gebruik van Google Analytics vanwege privacykwesties. Cyberincidenten vormen het grootste businessrisico in 2023 volgens de Allianz Risk Barometer. Door de pandemie zijn we massaal hybride gaan werken, met alle risico’s rondom gevoelige data van dien.

Hoog tijd, dus, om eens na te gaan of jouw online activiteiten nog wel voldoen aan de AVG. Doe hieronder snel de check om te zien of jij nog AVG-proof bent.

Wat was het ook alweer?

De AVG (Algemene Verordering Gegevensbescherming) is een privacywet die 25 mei 2018 binnen de Europese Unie in werking is getreden met als doel de verwerking van persoonsgegevens te reguleren en deze gegevens zo te beschermen. Denk aan namen, contactgegevens, financiële gegevens, medische gegevens en andere gevoelige informatie van bijvoorbeeld klanten, leveranciers en personeel. De internationale naam voor deze wetgeving is de GDPR (General Data Protection Regulation). 

Je voldoet aan de AVG als je:

  • Transparant bent over welke persoonsgegevens je verwerkt en met wie je deze deelt

  • Personen en organisaties wiens gegevens je verwerkt, hier inzicht in geeft en hen hun toestemming in laat trekken

  • Beschikt over maatregelen om cyberincidenten zo goed mogelijk te voorkomen – denk bijvoorbeeld aan encryptie en Multi-Factor Authenticatie

  • Een duidelijke cookiemelding op je website hebt, die bezoekers naar eigen voorkeur kunnen instellen

  • Een heldere, goed vindbare privacyverklaring op je website hebt staan (informatieplicht)

Heb je ‘nee’ op één of meerdere items geantwoord? Dan ben je niet volledig AVG-proof. Gelukkig is dat meestal snel en eenvoudig te fixen met de juiste oplossing.

Lees ook: Google Analytics AVG-proof maken

AVG-compliant cookies

Eén zo’n oplossing is een goed ingestelde cookiemelding. Waar in het begin van het AVG-tijdperk een simpele melding als ‘Deze website gebruikt cookies’ met een ‘Akkoord’-knop misschien nog wel volstond, is dat tegenwoordig niet meer voldoende. In je cookiemelding moet je expliciet vermelden welke cookies je verzameld en in welke categorie deze vallen (functioneel, analytisch, tracking, etc.). Ook moeten bezoekers van je website of app kunnen selecteren voor welke van deze cookies ze wel of geen toestemming geven.

Een cookiemelding instellen is dus wel wat meer werk dan even een pop-up op je website zetten. Gelukkig zijn er alternatieven die het je makkelijker maken, zoals Cookiebot. Extra makkelijk is dat wij dit gewoon mee kunnen nemen in de oplevering van je website of je doorlopende marketing. Steets is namelijk Cookiebot-partner, waardoor het voor ons heel eenvoudig is om jouw cookiemelding meteen goed te regelen. En omdat we full-service zijn, zorgen we er uiteraard voor dat die melding helemaal is afgestemd op jouw website en huisstijl. Zo heb jij er helemaal geen omkijken meer naar, maar voldoe je wel aan de AVG.

Meer weten? Neem contact op en laat het maar aan ons over.

Deel met anderen