Wij bouwen aan merken en merkbeleving

SEO-termen

Wil jij alle SEO-termen uit je hoofd leren? Of even je geheugen opfrissen? Hier vind je een overzicht van veelgebruikte vaktermen inclusief uitleg. Een handig lijstje voor de leek én de ervaren SEO-marketeer.

Alt-tekst 

Dit is de tekst die in de HTML code van de website wordt meegegeven aan afbeeldingen op je website. 

Backlinks 

Links van andere websites naar jouw website. Belangrijk voor je rating in zoekmachines. 

Bots 

Zo noemen we de algoritmes van zoekmachines die het internet afzoeken naar informatie. Ook Spiders of Crawlers genoemd. 

Crawling 

Het proces waarin zoekmachines je website doorzoeken. 

Duplicate content 

Content die niet uniek is, maar hetzelfde als andere content op andere pagina's of website. 

H1 (en H2, H3, H4, H5, H6) 

Header-tags die je website meegeeft aan titels in je teksten, zodat de zoekmachine deze makkelijk kan identificeren.

Interne links 

Links binnen je eigen website, van de ene naar de andere pagina. 

Keyword stuffing 

Het overmatig plaatsen van keywords en synoniemen in je teksten, afbeeldingen en links om de zoekresultaten te manipuleren. 

Link volume 

Het aantal links op je pagina. 

Long-tail-keywords 

Meer specifieke en vaak langere zoektermen die de gebruiker invoert in een zoekmachine. Vaak langer dan drie woorden. Bijvoorbeeld: gratis advies inbouw vaatwasser met zeoliet korrels.

Metabeschrijving 

De beschrijving van de pagina bij het resultaat in Google.

Metatitel 

De titel van je webpagina die als resultaat in Google wordt getoond.

NoIndex tag 

Een tag die je kunt meegeven aan je webpagina, waarmee je aangeeft dat deze pagina niet door de zoekmachines doorzocht mag worden. Hij wordt dan natuurlijk ook niet gevonden. 

Organisch 

Je verdiende plaats in de de zoekresultaten, puur op basis van je zoekmachine-optimalisatie. En dus niet op basis van adverteren.

Query 

Woord of woordcombinatie die als zoekopdracht wordt ingegeven in een zoekmachine. Ook wel zoekterm genoemd.

Robots.txt 

Een bestandje dat de zoekmachines vertelt welke pagina's hij wel en niet mag doorzoeken. 

SERP

Staat voor "Search Engine Result Page". Dit is de pagina die je ziet nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd in bijvoorbeeld Google. 

Short-tail-keywords 

Algemene en niet-specifieke zoektermen die de gebruiker invoert in een zoekmachine. Vaak korter dan 3 woorden. Bijvoorbeeld: inbouw vaatwasser.

Sitemap 

Een lijst me URL's van je website. Handig voor bots en crawlers om je website in kaart te brengen. 

URL "Uniform Resource Locator 

Een uniek adres voor je webpagina.  

Zoekmachine 

Een programma dat het internet doorzoekt op informatie die de gebruiker in de zoekbalk heeft ingevoerd. Zoals Google, Bing of Yahoo.

Zoekterm 

Woord of woordcombinatie die als zoekopdracht wordt ingegeven in een zoekmachine. Ook wel query genoemd. 

Zoekvolume 

Het aantal keren dat er op een zoekterm wordt gezocht. Dit kun je achterhalen met bijvoorbeeld Google Keyword Planner. 

Zoekwoordenonderzoek 

Research waaruit blijkt hoe en waarop jouw doelgroep zoekt.

Maak een supportticket aan

Heb je een probleem of een vraag over je website of intranet? Gebruik dan onderstaand formulier. Probeer zo concreet mogelijk je vraag of foutmelding te omschrijven, dat helpt ons enorm je zo goed mogelijk te helpen.


Geen bestand gekozen
Screenshot (van bijv. de foutmelding)
jkjnwer