Blog
Het is 2020, de start van een nieuw decennium. Niemand weet wat de komende tien jaar gaat brengen, behalve dat alles verandert. En dat begint natuurlijk nu al, in 2020. Wij wagen ons aan een voorspelling van vijf social media trends voor 2020.
In 2003 zag LinkedIn het levenslicht, in 2004 Facebook. In 2010 maakten we kennis met Instagram, dat inmiddels dus ook alweer tien jaar ons sociale leven beïnvloedt. 2019 was het jaar waarin de Stories en de ephemeral content (verdwijnt binnen 24 uur) definitief doorbraken. Chatbots werden mainstream en er doken ineens overal microbloggers en -vloggers op. Podcasts maakten een grandioze comeback.
Wat gaan we het komende jaar zien?
Een van de belangrijkste trends is dat het sociale medialandschap verder zal versplinteren. Logisch ook, social media zijn mainstream geworden en voor elke niche en doelgroep ontstaan er platformen. Mensen zijn zich bewuster van hun online profilering en kiezen waar ze wel of niet actief willen zijn.
Pinterest, Instagram, LinkedIn, Facebook, TikTok, YouTube, Snapchat en Twitter zijn slechts enkele van de bekendste spelers op de markt. We kunnen er zo nog 20 opnoemen die je misschien niet eens kent, maar we houden het hier bij acht: Jive, Okcupid, Nextdoor, Badoo, Meetup, Glassdoor, Reddit, Kialo. Voor vrijwel elke interesse is er een kanaal te vinden.
TikTok lichten we hier even uit. Dit kanaal lijkt the next big thing te worden. Wereldwijd zien we al zo’n 800 miljoen gebruikers van deze app (ter vergelijk: Instagram zit op ongeveer een miljard gebruikers), die voor het grootste deel door mensen tot 30 jaar wordt gebruikt. Met een miljoen gebruikers in Nederland onder vooral kinderen, kunnen we deze app het beste goed in de gaten houden. Misschien vind jij in 2020 je doelgroep op deze video-app die voorheen bekend stond als Musical.ly.
Niet bekend met TikTok? Erwin van Bright legt het duidelijk uit:
Dark social is het sociale verkeer dat wij niet kunnen zien: het zit in het donker. Het gaat dan om privéberichten die mensen elkaar sturen via Whatsapp, Facebook Messenger of andere DM-services en één op één kanalen.
2020 kan zomaar het jaar worden waarin de massale, openbare communicatie via social media afneemt, terwijl het directe verkeer toeneemt. Mensen communiceren meer en meer via besloten groepen.
Dit zijn dan ook de plaatsen waar mensen het achterste van hun tong laten zien. Lever je een slechte service? Kijk niet raar op als het via Whatsapp de hele familie rond gaat - en jij er niets van hoort.
Je kunt het komende jaar mogelijk wel iets dichter in de buurt van de dark social kanalen komen: het lijkt erop dat Whatsapp advertising geïntroduceerd gaat worden door Facebook. Niet in je gesprekken, maar in de Whatsapp status-updates.
Video was al booming in 2019. En het groeit gestaag door. YouTube is al het één na grootste social media kanaal (qua aantal gebruikers) en er worden elke minuut honderden uren aan videocontent geupload. Meer dan jij en ik ooit kunnen kijken. Ook TikTok is een videokanaal dat enorm groeit.
Zowel organisch als betaald is het op social media de kunst om zo snel mogelijk je verhaal te vertellen. Kun je dat in 15, 7 of 3 seconden? Zorg wel dat je merk letterlijk (visueel) of wat subtieler (merkwaarden) in je video’s voorkomt.
Digital wellness is een begrip dat gaat over het gezond gebruik van social media. Steeds meer mensen zijn zich bewust van de negatieve gevolgen van social mediagebruik. De verslaving aan likes, de continue behoefte aan prikkels en het overmatige smartphonegebruik.
Mensen zullen dan ook meer waarde hechten aan social media als hulpmiddel en als inspiratietool en minder als ‘place to be.’ We worden er allemaal weer bewuster van dat het ‘echte leven’ niet altijd op het internet plaatsvindt. Als merk kun je hierop inspelen, bijvoorbeeld door te zorgen dat je écht waardevolle content aanbiedt, die de tijd van de consument waard is.
Digital detox zal meer en meer een begrip worden. Niet alleen voor consumenten, ook binnen bedrijven waar van werknemers verwacht wordt dat ze continu verbonden zijn.
Influencer marketing is big business. Het probleem met grote influencers is dat het meten van de effecten vaak lastig is en dat er nogal wat fake influencers actief zijn. Daarom ga je in 2020 veel meer inzetten op micro influencers, met een publiek van 500 tot 10.000 mensen. Zij beschikken vaak over een specifieke, enthousiaste groep volgers waarmee je veel engagement kunt bereiken.
Sowieso gaat user generated content een grotere rol spelen. Met name de millennials en de generatie Z laten zich niet zo snel door een advertentie vertellen wat te doen. Zij vertrouwen meer op hun netwerk. Een gevolg hiervan is dat adverteren op social media moeilijker wordt. Het wordt zaak je advertenties echt op je doelgroep af te stemmen. Een originele boodschap en pakkend beeld is belangrijker dan ooit. Ook timing is goud waard: waar en wanneer laat je je boodschap zien? Zorg dat je op het juiste moment bij de juiste personen in beeld bent.
Natuurlijk is dit overzicht niet compleet. Het zijn een aantal highlights van trends die wij voor het komende jaar zien. De toekomst is niet te voorspellen, maar erop anticiperen is wel degelijk mogelijk. Dat geldt ook voor jou en je merk. Wil je met ons in gesprek om de meest relevante trends voor jouw business te bespreken? Je bent van harte welkom.
Vertel me over de social media trends in mijn business en hoe ik daar gebruik van kan maken.
Heb je een probleem of een vraag over je website of intranet? Gebruik dan onderstaand formulier. Probeer zo concreet mogelijk je vraag of foutmelding te omschrijven, dat helpt ons enorm je zo goed mogelijk te helpen.