Wij bouwen aan merken en merkbeleving

Blog

SEO-teksten schrijven voor beginners: een handleiding

Ga je aan de slag met SEO-teksten schrijven? Als je wilt dat je website gevonden wordt door je doelgroep en mensen je pagina bezoeken is dat broodnodig. Maar, hoe pak je dit aan? We maken het graag iets eenvoudiger voor je. In dit blog vind je de complete beginnersgids voor het schrijven van SEO-teksten. We vertellen wat SEO is, waar je rekening mee moeten houden voor je begint met schrijven en leggen je in grote lijnen uit hoe je je tekst optimaliseert. Ook geven we een gratis check van jouw SEO-tekst weg!

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie dus. Daarmee bedoelen we tegenwoordig eigenlijk altijd optimaliseren voor Google, want deze gigant is de onbetwiste marktleider onder de zoekmachines. In dit blog focussen we dan ook alleen op het optimaliseren voor Google en laten we andere zoekmachines, zoals Bing, buiten beschouwing. Trouwens, wist je dat de nummer twee zoekmachine YouTube (ook eigendom van Google) is?

Even je geheugen opfrissen doe je met dit overzicht van veelgebruikte SEO-termen.

Het doel van SEO schrijven

Het doel van SEO schrijven is gevonden te worden op de zoektermen die beschrijven waar je tekst over gaat. Om gevonden te worden moet je eigenlijk in de top tien van de Google resultaten te verschijnen. Schrijf je een tekst over je diensten als specialist in bedrijfsovernames en ben je gevestigd in Utrecht, dan wil je misschien gevonden worden op de zoekterm ‘bedrijfsovername begeleiding Utrecht’.

Doe een zoekwoordenonderzoek en bepaal je zoektermen

Het is belangrijk om je eerst, desnoods kort, te verdiepen in de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Is er wel verkeer op deze zoektermen? Of is er juist te veel verkeer en concurrentie? Gebruik een tool als Google Keyword Planner of Ubersuggest om te zien welke termen je kunt gebruiken en hoeveel er ongeveer op deze combinaties gezocht wordt. Onthoud hierbij wel dat Google Keyword Planner data toont voor Google Ads. Het zegt dus niet alles over organisch verkeer, maar geeft een goede indicatie. 

Is er maar weinig zoekvolume op jouw onderwerp? Gebruik je gezonde verstand om te bedenken waarop je gevonden wilt worden. 

Kies uit je zoekwoordenonderzoek een zoekterm en één of twee synoniemen. Dit zijn termen die min of meer hetzelfde betekenen en je afwisselend kunt gebruiken. In het geval van de zoekterm ‘hardloopschoenen kopen utrecht’ kunnen synoniemen bijvoorbeeld zijn: ‘hardloopschoenen online kopen’ en ‘hardloopschoenen bestellen via internet’. Het echt goed uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek gaat nog een stuk verder en is wat ingewikkelder. Daar gaan we hier verder niet op in, dit volstaat voor je eerste stappen.

Lees verder onder de afbeelding.

SEO schrijven in vier stappen

Schrijf je tekst

Nu je je zoektermen bepaald hebt, kun je beginnen met schrijven. Doe dit in eerste instantie zonder echt rekening te houden met je SEO-doelstelling. Dus begin niet direct met het plaatsen van keywords, maar schrijf je tekst zo natuurlijk mogelijk. Bedenk dat je je tekst uiteindelijk schrijft voor mensen, die je zo goed mogelijk wilt helpen. Het hoofddoel is dat je lezer snel en volledig vindt wat hij of zij zoekt.

Er is geen minimum aantal woorden waar je tekst aan moet voldoen om goed te scoren in Google, maar over het algemeen scoren wat langere teksten sneller. Onze tip: zorg dat je tekst relevant en scanbaar is. Als je een minimaal aantal woorden wilt gebruiken, ga dan uit van circa 300. Gebruik liever niet meer woorden dan nodig is om je boodschap over te brengen en gebruik voldoende tussenkopjes, afbeeldingen en bulletpoints, zodat je lezer de tekst snel kan scannen. Zo voorkom je dat je doelgroep afhaakt voor deze goed en wel aan je tekst is begonnen. Zet kwaliteit voorop!

Plaats je keywords

Zodra je in grote lijnen tevreden bent over je tekst kun je starten met de optimalisatie voor zoekmachines. Neem nu je zoekterm en je synoniemen en plaats deze zo natuurlijk mogelijk op strategische plaatsen in je tekst. Zorg dat je zoekterm of synoniem terugkomt in:

  • De H1
  • Eén van je H2’s
  • In je inleiding, bij voorkeur je eerste zin, en in de laatste alinea
  • In de alt-tekst en adviserende titel van je afbeeldingen (dat kan overigens heel eenvoudig in het Steets-cms)
  • De URL
  • De metatitel en metabeschrijving

​Optimaliseer je tekst verder

Om je tekst verder te optimaliseren zorg je dat je geen duplicate content gebruikt. Kopieer en plak dus geen teksten van andere pagina’s op je eigen website, maar zorg dat elke pagina uniek is. Zorg ook dat je URL SEO-friendly is door lidwoorden weg te laten en deze zo kort mogelijk te houden. Daarnaast is het sterk aan te raden om een link te plaatsen naar een andere website met veel autoriteit op het gebied van jouw onderwerp en als het even kan ook één of twee interne links.

Verder is het natuurlijk slim om je tekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken met een stevige kop en sprekende tussenkopjes. Ook een of meer SEO-proof afbeeldingen horen erbij!

De call to action

Het is verstandig ergens in je tekst een call to action te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld in de laatste alinea. Wat we vaak zien en wat we niet aanbevelen, is een laatste alinea met een link naar je contactpagina. Wees creatief en bedenk een andere call to action, specifiek gericht op je doelgroep en passend bij je tekst.

Bijvoorbeeld zoals hieronder, waar we je als call to action een passend aanbod doen voor een gratis check van jouw SEO-tekst.

Tot slot

Bij het volledig optimaliseren van je webpagina komt natuurlijk veel meer kijken dan alleen het zo optimaal mogelijk maken van je teksten. Heb je daar hulp bij nodig? Onze digital marketeers staan voor je klaar. Of laat ons even meekijken naar jouw SEO-tekst: klik op de button hieronder!

Gratis check van jouw SEO-tekst

Wil je dat wij jouw SEO-tekst bekijken? Doen we, gewoon als service.

Check mijn SEO-tekst

Ben je zelf bezig met het schrijven van een SEO-tekst? Wij checken graag voor je of je op de goede weg bent. Gratis, gewoon als service.

Geen bestand gekozen
Upload je tekst
jkjnwer

Upload je tekst hierboven en we doen de gratis SEO-check op jouw tekst. 

Als je de link naar je website invult, kunnen we je tekst beter beoordelen. We nemen dan direct een aantal andere SEO-factoren voor je mee. 

We gebruiken je gegevens alleen om contact met je op te nemen over je tekst. Beloofd! 

Maak een supportticket aan

Heb je een probleem of een vraag over je website of intranet? Gebruik dan onderstaand formulier. Probeer zo concreet mogelijk je vraag of foutmelding te omschrijven, dat helpt ons enorm je zo goed mogelijk te helpen.


Geen bestand gekozen
Screenshot (van bijv. de foutmelding)
jkjnwer