Blog
De maatregelen van de overheid treffen onze samenleving hard en onvermijdelijk. Iedereen voelt nu, direct of indirect, de consequenties van het coronavirus. Wat zes weken geleden nog een abstracte situatie in China was, is vandaag ziekte, thuiswerken, anderhalve meter afstand houden en een piepend en krakend afremmende economie. Kun je als ondernemer door tijdens de coronacrisis en zo ja, hoe kun je je marketing aanwenden om je economische schade te beperken?
Het antwoord op die vraag geven we hieronder. Maar eerst even dit:
Bij Steets hebben we na de aankondiging van de maatregelen de afgelopen weken direct actie ondernomen. Iedereen werkt thuis om elke mogelijke besmetting te voorkomen. Wij kunnen dat, want ons werk is bijna volledig gedigitaliseerd, iedereen heeft een laptop van de zaak en de mogelijkheden om op afstand te communiceren zijn tegenwoordig zeer goed.
Voor veel ondernemingen, ook voor ons, breekt er een spannende tijd aan: kun je je omzet voldoende op peil houden? Kun je al je mensen blijven betalen? Bepaalde sectoren, zoals de horeca, worden extra hard getroffen. Hoe zorg je ervoor dat je überhaupt weer open kan als het eenmaal zover is? En wat gebeurt er dan, als we dit virus verslagen hebben en de economie weer op gang komt?
Wat nu erg verleidelijk is, in het kader van kostenbesparing, is het volledig stilleggen van je marketing operatie. Dat is geen goed idee! Natuurlijk, het hangt allemaal van je financiële situatie af, maar ook met een beperkt budget kun je nog net datgene blijven doen om na de crisis (en ook nu al) toch meer te profiteren.
Je kent vast het idee van anticyclisch budgetteren: in tijden van laagconjunctuur verlaag je je investeringen minder of langzamer dan de lage conjunctuur voorschrijft. Dat zou je nu, in deze tijd van kelderende koersen en dalende omzet, ook met je marketing kunnen doen.
Juist nu is het van groot belang je marketingactiviteiten op peil te houden! Voor zover dat kan natuurlijk, maar hier geldt: wat je nu zaait, kun je straks oogsten. Zet niet alles on hold, maar probeer, binnen de mogelijkheden, zo veel mogelijk zichtbaar te blijven voor je klant. Blijf social media inzetten, blijf blogs schrijven, blijf adverteren in Google, blijf je webapplicaties verbeteren en blijf je SEO op orde houden. Zo blijf je op het netvlies van je (potentiële) klant en kun je, als de coronastorm is gaan liggen, weer vol uit de startblokken schieten en direct een voorsprong op je concurrenten pakken.
Wat kun je nu blijven doen, zodat je in beeld blijft bij je doelgroep, zonder dat het je te veel geld kost? Een aantal voorbeelden:
Je kunt ook juist nu inzetten op een verscherping van je strategie. Gebruik de extra tijd om voor je marketingstrategie een verdiepingslag te maken en stevig uit de startblokken te schieten zodra het weer kan. Hier helpen we je natuurlijk graag mee.
In deze periode zullen we, hoe spijtig soms ook, zien wat de sterke merken zijn en welke merken wegzakken. Een sterk merk biedt verbinding, is herkenbaar en onderscheidend. Een sterk merk zorgt ervoor dat klanten die misschien nu weg zijn, straks weer bij je terug komen. En het belang van een sterk merk dat wordt uitgedragen in alle facetten van je marketing-uitvoering zal nu meer dan ooit voor het voetlicht komen. Het voornaamste advies blijft dan ook: ga niet bij de pakken neer zitten. Blijf actief en blijf investeren, hoe klein ook, in je zichtbaarheid.
En tot slot, stay home, stay safe en let op jezelf en elkaar.
Heb je een probleem of een vraag over je website of intranet? Gebruik dan onderstaand formulier. Probeer zo concreet mogelijk je vraag of foutmelding te omschrijven, dat helpt ons enorm je zo goed mogelijk te helpen.